Szukasz psychologa w Gliwicach? Nasz gabinet psychologiczny zapewni Ci pomoc!

Aby stać się dobrym nauczycielem

Stać się dobrym nauczycielem to zasadniczy, perspektywiczny cel każdego, kto obiera karierę nauczycielską. Osiągnięcie tego celu wymaga różnego 10 rodzaju kwalifikacji, obejmujących wiedzę i umiejętności z zakresu: 1) da- nego przedmiotu, 2) metod nauczania, oraz 3) psychologii uczenia się i nauczania. Większość programów kształcenia nauczycieli umożliwia uzyskanie doświadczeń we wszystkich tych trzech rozległych dziedzinach. Doświadczenia te są często ściśle zintegrowane, ponieważ w praktyce wspomniane kwalifikacje muszą się ze sobą łączyć, składając się w sumie na ogólniejsze pojęcie efektywnego nauczania.

W niniejszej książce będziemy się zajmować przede wszystkim psychologią uczenia się i nauczania. Często jednak będziemy ukazywać związki tej psychologii ze specyficznymi metodami nauczania różnych przedmiotów szkolnych, ponieważ psychologia uczenia się i nauczania jest psychologią stosowaną. Osoby zajmujące się tym działem psychologii – często zwanym psychologią kształcenia lub psychologią wychowawczą (educational psychology) – dążą do określenia warunków, w których uczenie się w sytuacjach szkolnych jest najefektywniejsze. Najbardziej będą nas interesować te warunki, które można ustalić za pomocą pojęć i reguł zaczerpniętych z nauki o zachowaniu człowieka.

Istnieje wiele sposobów interpretowania pojęć i reguł nauki o zachowaniu człowieka. Ich zastosowanie do problematyki uczenia się i nauczania szkolnego prowadzi więc do rozmaitych sposobów podejścia do niej, czyli do różnych metod nauczania. Pedagogowie przeprowadzili mnóstwo badań w celu ustalenia, czy jakieś metody są lepsze od innych: uzyskane wyniki nie wykazały jednak ogólnej wyższości żadnej z nich.

Pamiętając o tym, zechcesz może wkrótce pomyśleć o typach metod, jakie będziesz mógł stosować wobec swoich uczniów. W całej książce przedstawimy wiele przykładów, umożliwiających praktyczne ćwiczenie stosowania pojęć i reguł nauki o zachowaniu człowieka w przynajmniej czterech, powszechnie uznawanych sposobach podejścia do uczenia się i nauczania: w metodzie odkryć, metodzie recepcyjnej, metodzie autoinstrukcji oraz metodzie opanowywania.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.