Szukasz psychologa w Gliwicach? Nasz gabinet psychologiczny zapewni Ci pomoc!

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA HAMOWANIE I UŁATWIENIE RETROAKTYWNE

Niezależnie od różnicy występującej w zapominaniu materiału bezsensownego i sensownego, stwierdzanej wielokrotnie przy pomiarze efektów uczenia się, dokonywanym w jakiś czas po zaprzestaniu uczenia się, o stopniu hamowania retroaktywnego decyduje podobieństwo między materiałem początkowym a interpolowanym, ilość obu tych materiałów, stopień opanowania każdego z nich oraz metody stosowane przy uczeniu się ich.

Podobieństwo materiałów. Wśród czynników, które wywołują hamowanie retroaktywne, specjalną rolę odgrywa podobieństwo między materiałem początkowym a interpolowanym. W badaniach dotyczących hamowania retroaktywnego największą liczbę eksperymentów poświęcono ustaleniu tej właśnie zależności.

Eksperymenty te przeprowadzono przy użyciu serii elementów pojedynczych lub par elementów. Posługiwano się przy tym sylabami bez sensu, trudnymi do zwerbalizowania figurami geometrycznymi lub słowami sensownymi. Stopień podobieństwa między obu rodzajami materiałów zmieniano więc według różnych kryteriów podobieństwa (Budohoską, 1967). W ciągu kilkudziesięciu lat badania nad hamowaniem retroaktywnym przepowadzano na materiale seryjnym, posługując się najczęściej listami składającymi się z kilku sylab bez sensu, których osoby badane uczyły się w ciągu jednorazowej ekspozycji. Połowę listy traktowano jako materiał początkowy, drugą połowę – jako materiał interpolowany. Uczenie się materiału interpolowanego następowało więc bezpośrednio po wyuczeniu się materiału początkowego. Zapamiętanie mierzono bezpośrednio po wyuczeniu się obu materiałów. Na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez kilku badaczy za pomocą takiej właśnie metody została sformułowana hipoteza Skaggsa-Robinsona, zgodnie z którą przy zmniejszeniu podobieństwa między materiałem początkowym a interpolowanym stopień zapamiętania materiału początkowego będzie się najpierw zmniejszał, a następnie, przy dalszym zmniejszeniu podobieństwa między obu materiałami – będzie z kolei wzrastał. Nigdy jednak nie osiągnie takiego poziomu, jak wtedy, gdy oba materiały są podobne do siebie w najwyższym stopniu (identyczne).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.