Szukasz psychologa w Gliwicach? Nasz gabinet psychologiczny zapewni Ci pomoc!

Interpretacja molekularna

Bywa, że interpretację molekularną wykorzystuje się w nauce umiejętności ruchowych niewłaściwie (to samo odnosi się zresztą do umiejętności poznawczych i emocjonalnych). Izolowane ćwiczenia elementów wspólnych, choćby w dużych dawkach, dają niewielkie szanse skutecznego transferu. Maszynistki zyskują biegłość w pisaniu nie tylko przez samo wykonywanie ćwiczeń podstawowych – konieczne są też ćwiczenia na różnych rodzajach tekstów, które w przyszłości przyjdzie im pisać. Uczestnicy kursu samochodowego uczą się prowadzić przez prowadzenie, me zaś przez ćwiczenie poszczególnych umiejętności kierowania, hamowania, sygnalizowania itd. Podobnie dzieci nauczą się dobrze czytać, jeśli będą ćwiczyć nie tylko umiejętności podstawowe, lecz i samo czytanie.

Nauczanie nastawione na transfer można zrealizować rozmaitymi metodami dydaktycznymi. Badania naukowe nie wykazały wyższości którejkolwiek z metod. W rozdziale 6. doszliśmy do wniosku, że wybór metody powinien być uzależniony od celów, a więc od tego, co ma być przedmiotem transferu. Jeśli mają nim być cele poznawcze związane z praktyką, techniką czy procedurą rozwiązywania problemów, zdecydujesz się pewnie na metodę odkryć lub odkryć kierowanych, taką jak opisana w rozdziale 6. Jeśli jednak Twoje cele dotyczą przede wszystkim treści, wybierzesz prawdopodobnie metodę przyswajania ze zrozumieniem (rozumowo-recepcyjną), chociaż nie jest to oczywiście konieczne. Uczniowie mogą przyswajać sobie treść metodą odkryć (i faktycznie to robią), podobnie jak mogą uczyć się o praktykach, technikach czy procedurach rozwiązywania problemów inaczej niż poprzez samodzielne odkrycia.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.