Szukasz psychologa w Gliwicach? Nasz gabinet psychologiczny zapewni Ci pomoc!

Istnienie informacji

Drugim czynnikiem sprawiającym, iż język mówiony może pozwolić sobie na ulgi, które nie przysługują, pisanemu, jest istnienie intonacji. Intonacja informuje o osobie mówiącej, służy wyrażeniu różnych emocji o różnym nasileniu. W języku zaś pisanym dla wyrażenia i oznaczenia uczuć potrzebne są słowa. Wiadomą jest jednak rzeczą, że potoczne słownictwo w zakresie stanów psychicznych, a uczuciowych w szczególności, nie jest bogate, a ponadto opanowanie pojęć w tym zakresie przychodzi wolno i stopniowo. W wieku dziecięcym, a nawet szkolnym, większość zrozumiałych dla dzieci określeń należy raczej do mowy biernej niż czynnej. Wzajemne więc relacje między mową ustną i pisaną należą w ogóle do zjawisk i problemów złożonych, a na poziomie pierwszych lat nauczania, kiedy dzieci z nimi się dopiero stykają i mają opanować naukę czytania i pisania, relacje te są szczególnie skomplikowane. Należy bowiem widzieć, iż oprócz funkcji komunikatywnej mowa jest i narzędziem myślenia, i narzędziem działania, i regulatorem własnego zachowania się jednostki.

Każde dziecko po wstąpieniu do szkoły ma w zasadzie opanowywać sukcesywnie zarówno dźwiękową i gramatyczną stronę mowy (zwaną czasem zewnętrzną), jak i semantyczną, czyli znaczeniową, które są ściśle ze sobą związane. Zmiana jednego dźwięku może oznaczać również zmianę w znaczeniu słowa. Budowa zdania decyduje o jego znaczeniu. I odwrotnie – każde znaczenie oddawane w mowie wyraża się w wyrazach o określonym kształcie fonetycznym i gramatycznym. Dlatego rozwój zewnętrznej strony mowy odbija się na jej stronie znaczeniowej – prawidłowe i szybkie opanowanie dźwięków mowy i jej gramatycznej budowy sprzyja opanowaniu znaczenia słów. Trudności zaś, jakie napotyka dziecko w tej dziedzinie, przeszkadzają procesowi wzbogacenia się jego mowy pod względem zasobu słów i opanowania ich znaczenia.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.