Szukasz psychologa w Gliwicach? Nasz gabinet psychologiczny zapewni Ci pomoc!

Metody nauczania oparte na odkrywaniu cz. II

Termin wolna szkoła, w jego dzisiejszym rozumieniu oznacza szkołę, stworzoną przez osoby, które z rozmaitych powodów nie są zadowolone ze szkół publicznych i pragną zapewnić możliwości kształcenia alternatywne wobec nauczania przymusowego. Częstokroć źródłem niezadowolenia jest to, co Richmond (1973) określił mianem Absolutnego Paradoksu: nauka szkolna albo edukacja – pogląd, że tradycyjne nauczanie szkolne uniemożliwia edukację. Richmond zadaje pytanie: „Cóż takiego złego tkwi w przymusowym nauczaniu?” Następnie odpowiada na nie za pomocą jedenastu stwierdzeń20.

– 1. Szkoła warunkuje każdego w ten sposób, że akceptuje nauczanie jako rzecz konieczną.

– 2. Jest to proces bezosobowy.

– 3. Brak w nim sposobności podejmowania użytecznych działań.

– 4. Zniekształca wartości.

– 5. Czyni nonsensownym pojęcie równych możliwości.

– 6. Zniechęca do niezależnego uczenia się.

– 7. Stwarza niekorzystne, gorsze środowisko uczenia się.

– 8. Jest to podporządkowane ukrytym celom społeczeństwa technokratycznego.

– 9. Tworzy sztuczne potrzeby dalszego nauczania szkolnego.

– 10. Rozwarstwia społeczeństwo.

– 11. Stoi na przeszkodzie kształceniu liberalnemu tak długo, jak długo jest ono przymusowe.

Ruch na rzecz wolnej szkoły jest w znacznym stopniu próbą usunięcia wielu spośród tych najczęściej wymienianych wad, jakimi obarcza się formalne nauczanie szkolne.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.