Szukasz psychologa w Gliwicach? Nasz gabinet psychologiczny zapewni Ci pomoc!

Ponowne uczenie się skojarzeń

Hamilton, mierząc stopień zapamiętania materiału początkowego metodą zaoszczędzonych powtórzeń, stwierdził, iż zamiast hamowania retroaktywnego występuje retroaktywne ułatwienie, które wzrasta wraz ze wzrostem podobieństwa między bodźcami.

Przy ponownym uczeniu się skojarzeń S – R badani z grup eksperymentalnych potrzebowali mniejszej liczby powtórzeń dla wyuczenia się tego materiału niż badani z grupy kontrolnej. Podobną zależność stwierdziło kilku innych autorów (Bugelski i Cadwallader, 1956: Hagen, 1943) posługując się jako bodźcami zarówno figurami geometrycznymi, jak i przymiotnikami o różnym stopniu podobieństwa do tych, których użyto w materiale początkowym.

Uogólnieniem wniosków wypływających z opisanych wyżej i podobnych badań jest drugie prawo empiryczne Osgooda: Jeśli zarówno w materiale początkowym, jak i interpolowanym drugie elementy par są identyczne, a pierwsze elementy par są różne, pomiar zapamiętania uoykazuje retroaktywne ułatwienie. Wielkość tego ułatwienia wzrasta wprost proporcjonalnie do podobieństwa między bodźcami obu materiałów.

Zmiana podobieństwa bodźców i reakcji. Trzecie prawo empiryczne zostało sformułowane na podstawie wyników badań, w których zmieniano stopień podobieństwa zarówno między pierwszymi, jak i drugimi elementami par. Zgodnie z pierwszym prawem Osgooda, uczenie się w okresie interpolacji innych reakcji na te same bodźce, które występowały w materiale początkowym, wywołuje hamowanie retroaktywne. W eksperymentach omawianych obecnie badani uczą się w okresie interpolacji nowych reakcji na nowe bodźce. Podobieństwo między bodźcami obu materiałów powinno więc być czynnikiem decydującym o stopniu hamowania retroaktywnego.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.