Szukasz psychologa w Gliwicach? Nasz gabinet psychologiczny zapewni Ci pomoc!

Problem kształtowania się słuchu muzycznego

Ograniczyliśmy nasze zadanie jeszcze bardziej. Badania skoncentrowaliśmy na problemie kształtowania się wyłącznie słuchu muzycznego. I znów nie rozpatrywaliśmy ogółu zagadnień związanych z tym problemem. Wybraliśmy wprawdzie tylko jeden, ale decydujący element: zdolność do wyodrębnienia podstawowej wysokości dźwięków. Uwzględniliśmy również fakt, że jest to składnik obojętny, wręcz przeciwstawny do fonematycznego słyszenia mowy. Przecież percepcja tembru dźwięku w językach, gdzie on odgrywa główną rolę, wymaga właśnie pominięcia podstawowej wysokości, natomiast spostrzeżenie podstawowej wysokości dźwięków wymaga, na odwrót, oderwania się od ich tembru.

Rozpoczęliśmy od badania progów czułości w zakresie wysokości dźwięków. Równolegle do techniki tradycyjnej zastosowaliśmy nową technikę, w której osoby badane miały porównywać i oceniać wysokość dźwięków o różnym tembrze (Gippenriejtier, 1957). W tym celu stosowaliśmy sztuczne dźwięki, osoby badane porównywały parę dźwięków, z których jeden przypominał przejmujące i rosyjskie, drugi – rosyjskie u.

W podstawowej serii doświadczeń przebadaliśmy około 100 dorosłych osób. Otrzymaliśmy następujące wyniki. Przede wszystkim wyodrębniła się grupa osób badanych o niskich progach różnicowania, tj. o wysokiej czułości. Świadczą o tym wyniki zarówno zwykłej techniki badania, jak i wyniki porównywania wysokości dźwięków o różnym tembrze. Należy zaznaczyć, że prawie wszystkie znajdujące się w tej grupie osoby badane zajmowały się muzyką lub śpiewem.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.