Szukasz psychologa w Gliwicach? Nasz gabinet psychologiczny zapewni Ci pomoc!

Stadia rozwoju wg Freuda i Eriksona

Ufność czy nieufność. Konsekwencja, ciągłość, autentyczna troska i stałość doświadczeń rodzą przekonanie, iż świat jest bezpieczny i godny zaufania. Niewłaściwa opieka lub niespójne czy też negatywne traktowanie rodzą lęk i podejrzliwość.

Pracowitość czy poczucie niższości. Jeśli zwraca się należytą uwagę na to, co dziecko samo robi lub wytwarza, powstaje u niego dzięki temu poczucie pracowitości. Jeśli krytykuje się lub wyśmiewa jego wysiłki, rodzi się w nim poczucie niższości.

Stadium dojrzewania. Siły instynktowne popychają jedno stkę do wyboru obiektu miłości, zwykle wśród osobników płci odmiennej: wrażliwość i życzliwość. Tożsamość czy niejasność własnej roli. Jeśli młody człowiek odnajduje w swej osobowości ciągłość i stałość, zwłaszcza»jeśli jest taki w oczach innych przy różnych okazjach (praca, odpoczynek) wówczas rodzi się w nim poczucie własnej tożsamości: wie kim jest. Jeśli postrzega w samym sobie niestabilność i brak ciągłości (spójności) pojawia się u niego niejasność własnej roli.

Wczesny wiek dojrzały Intymność czy odosobnienie. Dokonanie wyboru partnera oraz uzyskanie pozycji zawodowej prowadzi młodego człowieka do intymnych związków z innymi ludźmi. Niepowodzenie w którejkolwiek z tych sfer rodzi poczucie odosobnienia i izolacji od życia i społeczeństwa.

Wiek średni – Produktywność czy zaabsorbowanie sobą. Człowiek dorosły, który potrafi zapewnić możliwości rozwoju dla następnego pokolenia, ma poczucie produktywności. Człowiek, który nie jest do tego zdolny, ma poczucie zaabsorbowania sobą.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.