Szukasz psychologa w Gliwicach? Nasz gabinet psychologiczny zapewni Ci pomoc!

Stosowanie zasad wzmacniania za pośrednictwem środków dydaktycznych

Środki dydaktyczne można podzielić na dwie grupy: (1) te które jedynie prezentują materiał nauczania i (2) te które zarówno prezentują materiał, jak i uczą go. Do pierwszej grupy należą znane pomoce audiowizualne, które znajdują się już dziś w większości szkół. Są to np.: gramofony, kabiny ze słuchawkami, magnetofony, telewizory, rzutniki do filmów, rysunki, wykresy. Główną funkcją tych urządzeń jest prezentowanie uczniowi materiału. Prezentowanie materiału to jednak nie to samo co uczenie.

Prezentacja materiału połączona z wymogiem, by uczniowie czuli się odpowiedzialni za jego opanowanie jest w istocie aktem selekcji nie zaś nauczania. Nauczanie to coś więcej niż prezentacja materiału i obarczenie Metoda uczniów odpowiedzialnością za jego przyswojenie. Wprawdzie niektórym autoinstrukcji uczniom może się to w takich sytuacjach udać, ale tylko dlatego, że oznacza… wcześniej zdołali posiąść umiejętności samodzielnego uczenia się. Samo podanie materiału daje dobre wyniki jedynie w nielicznych przypadkach, większość uczniów opanuje materiał byle jak, niektórzy wcale (Skinner, 1968: Bloom, 1968).

Według Skinnera nauczanie wymaga nie tylko podania materiału, ale także stworzenia właściwych warunków wzmacniania. Celem technologii kształcenia jest usprawnienie uczenia się. Wydajne i skuteczne sposoby prezentowania materiału stanowią więc jedynie część zabiegów technologicznych. Reszta polega na obmyśleniu metod uczenia tego materiału. Technologia kształcenia wyraża się» przede wszystkim w formie materiałów programowanych i maszyn uczących, czyli pod postacią metody autoinstrukcji.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.