Szukasz psychologa w Gliwicach? Nasz gabinet psychologiczny zapewni Ci pomoc!

Stosowanie zasad wzmacniania za pośrednictwem strategii dydaktycznych

Przyjemność z odkrywania praw naukowych polega między innymi na tym. że rozumiejąc je, zyskujemy swobodę wykraczającą poza zwykłe opisywanie, klasyfikowanie i przewidywanie. Dzięki naszemu odkryciu, możemy logicznie i systematycznie oddziaływać na to, co się nam przytrafia. Zrozumienie tych praw otwiera drogę dla naszej pomysłowości, sprytu i inwencji – koniecznych przy wykonywaniu wszelkiego rzemiosła – w dziedzinie obmyślania technik, metod i materiałów umożliwiających zastosowanie owych praw do realnych problemów. Jest to możliwe, gdyż podstawowe prawa nauki są niezależne od specyficznych podejść, metod, technik czy materiałów służących ich stosowaniu. Przykład tej reguły nadrzędnej podawaliśmy w rozdziale 6., kiedy to dowiedzieliśmy się, że określone metody uczenia się – np. recepcyjna i odkrywcza – są niezależne od ogólnych i specyficznych warunków uczenia się. Teraz znów mamy do czynienia z tą regułą, tym razem w odniesieniu do praw nauki o zachowaniu i środków, które umożliwiają ich zastosowanie do problemów indywidualizacji nauczania. Ponieważ techniki, metody i materiały, które jesteśmy w stanie wynaleźć, są niezależne od praw teorii zachowania, powinniśmy odkryć wiele innych sposobów wykorzystania tych praw w nauce szkolnej niż tylko za pomocą materiałów programowanych i urządzeń autoinstruujących. Powinniśmy też umieć zastosować te prawa do naszego własnego zachowania podczas nauczania i wychowywania. Inaczej mówiąc, powinniśmy się nimi kierować przy opracowywaniu strategii nauczania, pamiętając, że choć samych reguł jest niewiele, to ilość metod, technik i materiałów służących ich wykorzystaniu ograniczona jest tylko naszą własną inwencją. Możliwe, że to właśnie miał na myśli William James mówiąc, że nauczanie jest sztuką wywodzącą się z naukowej psychologii.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.