Szukasz psychologa w Gliwicach? Nasz gabinet psychologiczny zapewni Ci pomoc!

Warunki specyficzne przy nauce pojęć abstrakcyjnych cz. II

W tym momencie możemy już określić kilka specyficznych warunków uczenia się pojęć abstrakcyjnych. Zwróć uwagę,- że są one bardzo podobne do specyficznych warunków uczenia się pojęć konkretnych. Przeczytaj sześć poniższych punktów, a następnie wróć do opisu naszej lekcji z Pawłem. Przekonasz się wówczas, że wszystkie sześć warunków odnajdziesz w przebiegu jego nauki.

– 1. Konieczne jest przeprowadzenie ćwiczeń z przykładami pozytywnymi i negatywnymi.

– 2. Przykłady pozytywne i negatywne .powinny być prezentowane jednocześnie. Pamiętaj, że eksponowanie bodźców w krótkich odstępach czasu ułatwia rozróżnianie, i że mniej zakłóceń pojawia się wówczas, gdy uczeń nie musi polegać na swojej pamięci specyficznych cech przedmiotów czy zjawisk, po to by móc je rozróżniać.

– 3. Ilustracje pozytywne i negatywne powinny być na tyle urozmaicone, by ukazywały uczniowi to wszystko, co ma on sobie na temat danego pojęcia doraźnie przyswoić. Ich różnorodność musi ponadto gwarantować wytworzenie się znaczących powiązań z tym, czego dowie się on o pojęciu w późniejszym czasie. (Chodzi tu o tzw. nauczanie nastawione na transfer pozytywny.)

– 4. Wszystkie przykłady pojęcia powinny jasno ukazywać jego istotne atrybuty. W początkowych stadiach nauki o pojęciu nie należy posługiwać się przykładami zawierającymi zbyt wiele informacji rozpraszających czy nieistotnych. Jeśli nie dysponujesz akurat trafnymi przykładami, staraj się postępówać tak, by informacje nieistotne nie wymknęły ci się spod kontroli (TYabasso, 1968). Możesz np. pewne rzeczy podkreślić w tekście, wyróżnić specjalną formą liter, innym kolorem, zaznaczyć strzałkami itp.: możesz wskazać informacje istotne albo zablokować bodźce nieistotne: możesz zaakcentować coś głosem albo zrobić pauzę w wypowiedzi: czasem dobrze jest samemu pokierować ruchami ucznia, kiedy indziej – użyć wskazówek werbalnych w rodzaju: „Zwróć uwagę na to”, „Spójrz tutaj”, „Nie zwracaj uwagi na…” czy „Skup się na…”

– 5. Pozytywne i negatywne przykłady pojęcia powinny być już dla ucznia zrozumiałe. Naczelna zasada brzmi: Od rzeczy znanych i konkretnych do nieznanych i abstrakcyjnych.

– 6. Ćwiczenia z pozytywnymi i negatywnymi przykładami pojęcia powinny łączyć nauczanie werbalne z czynnościami i pokazami ujawniającymi jego znaczenie. Uczeń powinien sam wykonać czynność: nie wystarczy, że będzie się jej przypatrywał, że o niej usłyszy lub przeczyta.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.